راز شاد زیستن در برخی کشورهای جهان
1403/01/20 ساعت 18:43:26

راز شاد زیستن در برخی کشورهای جهان

هر ساله تعدادی از متخصصین روان شناسی در سراسر جهان، 156 کشور را براساس میزان شادمانی ملت ها رده بندی می کنند. شادی مفهومی است که سنجیدن آن دشوار به نظر می رسد اما مطالعات علمی در این زمینه به ما کمک کرد تا عیار آن را به دست آوریم.

پدید آورنده این گزارش سالیانه، معتقد است شادی و خوشبختی به این معنا نیست که افراد در طول روز باید حداقل یک بار خندیده باشند،منظور از خوشبختی همان «رضایت فرد نسبت به گذران زندگی» است.

رده بندی شادترین کشورها از سال 2012 آغاز شد و ازآن زمان، کشورهای نروژ، دانمارک، ایسلند، فنلاند و... همیشه در بالای لیست قرار می گیرند؛ در حالی که آمریکا اکثر اوقات رده 18 و 19 را در اختیار دارد.

فنلاند یکی از کشورهایی است که در سال 2019 برای بار دوم به عنوان شادترین کشور جهان شناخته شد. نمی توان اینگونه اتفاقات را تصادفی دانست. طی تحقیقاتی که بر روی این حکومت ها انجام شد، پژوهشگران دریافتند که در بسیاری از کشورهای شاد جهان، امکان تحصیل و آموزش رایگان را برای مردم فراهم کردند و آمار جرم و جنایت در این مناطق نزدیک به صفر است.

طبق عقیده متخصصان، این کشورها تعادل و میانه روی را در مسائل خود در پیش می گیرند. شهروندان آنان مانند جوامع دیگر مدام به دنبال ثروت زیاد و میلیونر شدن نیستند؛ آن ها تنها یک زندگی خوب و متعادل را از خود توقع دارند. در این مقاله با ارائه ی مثال هایی از کشور آمریکا و دانمارک، به دو عاملی که موجب ایجاد روحیه ای شاد در مردم می شود اشاره خواهیم کرد:

  • ساعت کاری متعادل

چیزی که در جهان ثابت شده، این موضوع است که داشتن زمانی برای خود، باعث شادی و تقویت روحیه می شود. ساعت کاری در دانماک 37 ساعت در طول 5 روز هفته می باشد اما در آمریکا به 44 ساعت در هفته نیز می رسد. مردم آمریکا علاقه بسیاری به اضافه کاری نشان می دهند و آن را نشانه ای برای تلاش بیشتر در جهت موفقیت قلمداد می کنند. اما در میان دانمارکی ها عقیده ی کاملا متفاوتی نسبت به آمریکایی ها وجود دارد؛ مردم دانمارک از اضافه کاری بیزارند و آن را نوعی ضعف می پندارند که شخص کارمند توانایی اتمام کار خود در ساعات اداری را نداشته و مجبور به انجام اضافه کاری شده است!


ساعت کاری متعادل


  • 5 هفته مرخصی با حقوق

در دانمارک، تمامی کارمندان بدون توجه به مقام یا حوزه کاری، 5 هفته مرخصی با حقوق را دارند؛ آن ها از هر ساعت مرخصی خود نهایت استفاده را می برند و معتقدند «با استراحت دادن به مغز و بدن خود، می توان بهترین بازدهی را در طول زمان کاری داشت.» در آمریکا شرایط بسیار متفاوت است. کارمندان با 5 سال سابقه کار، تنها 15 روز مرخصی با حقوق دارند اما این قانون نیز در جایی ثبت نشده و بسیاری از کارفرمایان از آن سرپیچی می کنند. در سال 2019، تنها حدود 45% از آمریکایی ها حقوق خود را دریافت نکردند! طبق آمار به دست آمده 55% آمریکایی ها نیز از مرخصی های مجاز خود به طور کامل استفاده نمی کنند..

اگرچه مردم اهل دانمارک، فنلاند و... به عنوان شادترین مردم جهان شناخته می شوند و دولت سعی در اصلاح فرهنگ و ایجاد رفاه اجتماعی در جوامع خود دارد اما برخی مشکلات نیز در این کشورها هست؛ مانند مالیات های سنگین. در دانمارک، مردم برای وسیله  نقلیه خود 150% مالیات می دهند! اما هیچ گاه از پرداخت این مالیات های سنگین گله ای ندارند زیرا می دانند که در عوض این مالیات های سنگین، خدمات شهروندی خوبی دریافت خواهند کرد..

پنج هفته مرخصی با حقوق

© Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت نونگار پردازش