علت  استارت نزدن خودرو چیست؟
1401/01/11 ساعت 13:39:15

علت استارت نزدن خودرو چیست؟

یکی از ضروری ­ترین قطعات خودرو، سیستم استارت آن است. استارتخودرو قطعه­ ای است که در پشت یا کنار موتور نصب می شود و وظیفۀ تبدیل انرژی را درماشین را انجام می­ دهد؛ از وظایف مهم آن می توان به روشن کردن موتور اشاره کرد کهبرای روشن شدن آن، دور موتور حداقل باید به 100 دور در دقیقه برسد. در بحث مکانیک خودرو، شاید به ظاهر استارت موضوع ساده ­ای به نظر برسد اما اگر این سیستم به درستیکار نکند یا دچار خرابی شود، ماشین ما به هیچ وجه به حرکت در نمی ­آید.

علت استارت نزدن خودرو چیست

اجزای اصلی سیستم استارت خودرو

اجزای اصلی سیستم استارت خودرو

  • اتوماتیک استارت

یکی از قطعات برقی خودرو است که جریان برق ضعیف را از سوییچو جریان برق قوی را از باطری دریافت و این جریان را به استارت خودرو منتقل می کند.

  • ذغال استارت

از جنس کربن نرم و کمی مس می باشد و وظیفۀ اصلی آن انتقالجریان الکتریسیته است.

  • درپوش
به عنوان نگهدارنده عمل می کند و از آن می توان به محل قرارگیری ذغال ها نام برد.
  • کلگی

از آلومینیوم خشک ساخته شده و محل نصب پوستۀ اصلی اتوماتیک استارت است.

  • آرمیچر
این قطعه ایجاد میدانی بر خلاف میدان بالشتک ایجاد می کند.
  • دنده استارت
دنده استارت نیرو را در یک جهت درگیر و در جهت مخالف خلاص می کند و جهت آن، عکس موتور است.
  • سیم پیچ
دور بالشتک ها قرار میگیرند و ایجاد میدان الکتریکی و مغناطیسی را بر عهده دارند.
  • بالشتک
تعدادی بالشتک از جنس فولاد در استارت خودرو وجود دارند و باعث ایجاد حوزه مغناطیسی می شوند.

دلایل استارت نخوردن ماشین

عوامل مختلفی در استارت نخوردن خودرو دخیل هستند که ممکن است به دلیل مشکلات احتراقی یا الکتریکی رخ بدهند. هر کدام از مشکلات راه حلی دارند که به طور جداگانه به هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.

برخی از کتاب های حوزه برق خودرو


دلایل الکتریکی استارت نخوردن خودرو

دلایل الکتریکی استارت نخوردن خودرو

مشکلات برقی خودرو می تواند شامل مشکل در باتری، سر باتری، شمع ماشین، وایر، دینام ماشین و... شود.

کتابی برای آگاهی درمورد عیوب سیستم برق خودرو و تعمیر آن

  • فیوزها
برخی از خودروها فیوزی متصل به استارت خودرو دارند که ممکن است دلیل استارت نخوردن ماشین همین موضوع باشد. پس بهتر است ابتدا از سالم بودن فیوز مطمئن شوید.

  • خوردگی باطری یا از کار افتادگی آن
استفاده از باطری در مدت زمان طولانی باعث جرم گرفتگی یا خوردگی آن می شود. این اتفاق باعث می شود اتصالات استارت ماشین با سایر قسمت ها قطع شود. گاهی از آمپرسنج استفاده کنید زیرا ممکن است باطری ضعیف شده باشد و دلیل ایراد در استارت نخوردن ماشین به همین سادگی باشد!

  • سوئیچ
گاهی ممکن است مشکل از سوئیچ معیوب باشد. بدین صورت که اگر سوئیچ را در حالت باز قرار دهید ساهد یکی از این دو اتفاق خواهید بود:

  1. اگر چراغ هشدار دهنده روشن نشد و اتصالات باطری کاملا سالم بودند، مشکل از سوئیچ است.
  2. اگر چراغ ها روشن شدند استارت کامل بزنید؛ در اکثر مواقع چراغ های هشدار دهنده خاموش خواهند شد که این نشان دهنده سوئیچ سالم است.
  • اتصالات استارت
ممکن است قطعات الکتریکی استارت خودرو در اثر خوردگی باطری یا مشکلات دیگر دچار خرابی شده باشند پس بهتر است با تسترهای مربوطه سیستم استارت خودرو را چک کنید.

عیوب سیستم احتراق خودرو
  • سیم پیچ
برخی از مواقع سیم پیچ ها دچار عیب یا شکستگی می شوند و نیاز به تعویض پیدا می کنند. می توان با استفاده از مولتی متر از سالم بودن آن ها اطمینان حاصل کرد.

  • کلاه توزیع
کلاه توزیع به ندرت و در رطوبت بالا دچار مشکل می شود. اگر رطوبت یا قطره ای آب در آن بود خشک کنید و اگر دچار شکستگی بود برای تعویض آن اقدام کنید.

جمع بندی

استارت نخوردن ماشین گاهی با بررسی های ساده قابل برطرف شدن است و الزما نیازی به تعویض قطعات نیست. این اتفاق در فل های سرد بیشتر رخ می دهد. استارت نخوردن ماشین با روشن نشدن آن تفاوت دارد؛ این دو مقوله از هم جدا هستند و هر یک از عیوب آن ها، راه حل مخصوص به خود را دارد.

© Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت نونگار پردازش