مفاهیم پایه در روان شناسی محیطی
1402/10/03 ساعت 16:58:57

مفاهیم پایه در روان شناسی محیطی

نمی‌توانیم منکر این مسئله شویم که انسان‌ها در هر لحظه از زندگی، درحال تأثیر مثبت و منفی گذاشتن روی یکدیگر هستند و این تأثیرات گاهی، با توجه به روند و نوع به جریان افتادن اتفاقات، درنهایت به خودشان کمانه خواهد کرد؛ یکی از تأثیرات عجیبی که توسط انسان رخ میدهد، تأثیر روی محیط زندگی مخصوصا طبیعت است بی آنکه به بازخورد آن توجه شود.

قطع بی‌رویه درختان، ریختن زباله درون دریاها، آلوده کردن اطراف محل زندگیمان و تخریب بناهای طبیعی، همگی آن‌ها می‌توانند تاثیر بسیار منفی و ناخوشایندی بر روی زندگی ما بگذارند، اما سؤال اصلی این‌جاست؛ چرا انسان‌ها همچنان اصرار دارند تا این شیوه زندگی را ادامه بدهند، این تاثیر گذاری منفی از چه چیزی سرچشمه می‌گیرد و چه دلیلی دارد که دوباره این تاثیر به خود انسان برمی‌گردد حتی اگر آن شخص بصورت مستقیم یا غیر مستقیم آسیبی به آن بخش از طبیعت نزده باشد؟

هم‌چنین به خوبی می‌دانیم که تاکنون تلاش‌های بسیاری برای فرهنگسازی در این مورد صورت گرفته است اما بیشتر این واکنش‌ها، بی جواب مانده‌اند و کمتر پیش آمده که یکی از آنها بتواند درصد قابل توجهی از اثر گذاری انسان بر روی طبیعت را، کاهش دهد. دلایل مسئله نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد زیرا بی‌شک این موضوع نمی‌تواند بی‌علت باشد و قطعا چیزی در مبحث روانشناسی برای این مسئله، درنظر گرفته نشده است و یا حتی، تبلیغ منفی برای پاک نگه داشتن محیط زندگیمان بوده است.

ما می‌دانیم که آسیب‌های این مسائل، بلندمدت هستند و حتی ممکن است بخش زیادی از آن را هرگز نشناسیم و نسل‌های آینده ما، درگیر آن شود و همین خودش باعث می‌شود با نگاهی جدی‌تر با این موضوع برخورد شود.

در کتاب مفاهیم پایه در روان‌شناسی محیطی، لیندا اشتگ، اگنس ون‌دن‌برگ و جودی دگروت به خوبی تمامی این مسائل و دیگر اتفاقات پیرامون آن را بررسی می‌کنند و مفصل به ما توضیح می‌دهند به چه دلیل این اتفاق‌ها درحال رخ دادن است و بهترین روش برخورد با آنها چیست.

خرید کتاب مفاهیم پایه در روان شناسی محیطی

این کتاب توسط سپیده برزگر و آناهیتا شهپری ترجمه شده است و انتشارات فکر نو، آن را منتشر کرده است.

© Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت نونگار پردازش